Aby pracować zdalnie wcale nie trzeba porzucać etatu. Będąc zatrudnionym na umowę o pracę w pełnym wymiarze godzin, również można pracować z domu. To, czy będzie to możliwe, zależy od pracodawcy. Niektórzy dają możliwość pracy zdalnej kilka razy w miesiącu, inni preferują elastyczne formy zatrudnienia na co dzień. Bez względu na wymiar pracy zdalnej pracodawca nie może jednak zapominać o swoich obowiązkach takich jak np. ewidencjonowanie czasu pracy.
Ciągle zmieniający się rynek pracy wymusił zmiany w zakresie form zatrudnienia. Dziś pracownik nie jest przywiązany do biurka w firmie. Swoje obowiązki może on wykonywać z domu lub z każdego innego miejsca na ziemi. Bardzo często, aby efektywnie wykonywać zadania, wystarczy telefon i komputer z dostępem do Internetu. Pracodawca powinien jednak pamiętać, że nawet jeśli pracownik pracuje poza biurem, powinien on kontrolować czas, który osoba zatrudniona przeznacza na pracę.
Czym jest ewidencja czasu pracy?
Ewidencja czasu pracy to dokument zawierający przepracowany czas pracy danego pracownika, który wynika ze zlecenia lub świadczenia usługi. Można ją prowadzić w formie tradycyjnej – papierowej oraz internetowej. Ewidencja czasu pracy online to doskonałe rozwiązanie, które umożliwia rozliczanie czasu pracy z dowolnego miejsca. Będzie ona podstawą do ustalenia liczby godzin pracy, a więc wyliczenia wysokości wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą.
Kiedy pracodawca musi prowadzić ewidencję czasu pracy?
Zgodnie z prawem pracodawca ma obowiązek prowadzenia ewidencji, nawet jeśli zatrudnia tylko jednego pracownika z umową o pracę. Nie ma tu znaczenia, czy owy pracownik wykonuje zadania w siedzibie firmy, jej oddziale czy pracuje w oparciu o jedną z form elastycznego zatrudniania np. w systemie telepracy. Dokumentację przedsiębiorca powinien przechowywać przez okres 10 lat, licząc od końca ustania stosunku pracy. To właśnie, dlatego ewidencja online jest łatwiejsza. Dzięki niej można planować czas pracy, zautomatyzować wprowadzenie nieobecności na podstawie elektronicznych zwolnień lekarskich, które importowane są z ZUS PUE, a całość dokumentacji przechowywać online, w chmurze. Pracodawca ma więc na bieżąco kontrolę nad nieobecnościami pracownika w pracy.
Pracownik poza biurem to nie problem
Dziś wykonywanie pracy poza biurem to nie problem. Home office można zorganizować na różne sposoby. O tym, jak to zrobić poprawnie mówi Kodeks Pracy, który szczegółowo reguluje m.in. telepracę.
W domu czy w biurze bez względu na to, gdzie swoje obowiązki wykonuje pracownik, potrzebna jest ewidencja czasu pracy. Konieczność jej prowadzenia nakłada prawo, a o tym, jak ma wyglądać, mówi § 6 pkt 1 lit. a Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej. Duży ułatwieniem dla przedsiębiorcy są intuicyjne w obsłudze programy kadrowe, które pozwalają na prowadzenie ewidencji online.